Ce este VO2Max și cât de relevant este pentru efortul fizic?

Distribuie

Poate ai auzit de sintagma ”VO2 Max”, dar nu te-ai întrebat niciodată ce este. Sau la ce folosește. Reprezintă o formulă matematică ce poate determina valoarea de oxigen pe care o poate asimila corpul tău într-o anumită perioadă de timp.

Mai exact ce volum maxim (Vmax) de oxigen (O2), măsurat în mililitri, poate fi absorbit în plămâni atunci când faci exerciții fizice intense într-o perioadă definită de timp. VO2 Max este măsurat, cum spuneam, în mililitri de oxigen folosit într-un minut, pe kilogram de greutate corporală.

VO2 max se mai numește și capacitate aerobă maximală. Având în vedere că volumul este maximal, cantitatea de oxigen nu poate să mai crească, deși intensitatea efortului fizic crește. Simplificat vorbind, VO2 max este o combinație între nivelul maxim de oxigen pe care inima îl poate pompa în sânge și capacitatea musculaturii de a extrage și utiliza oxigenul primit.

Cu cât valoarea obținută este mai ridicată, cu atât starea fizică a celui care a realizat exercițiul este mai bună. Ca să parafrazez, ”bigger (de fapt higher) is better”. Dacă valoarea este mai ridicată, înseamnă că trupul tău poate primi un volum și mai mare de oxigen pentru ca mușchii tăi să poată lucra pe o perioadă mai lungă de timp. Adică, poți alerga repede, intens, susținut, pe o distanță mai mare.

Pentru a exemplifica, am realizat un mic grafic:

Ce beneficii are un VO2 max ridicat?

Mărește cantitatea de oxigen pe care corpul o poate utiliza. Poate crește eficiența alergării și a formei fizice. În plus, formarea unui VO2 max ridicat tonifică mușchii și crește puterea musculaturii picioarelor, ceea ce într-un final te face un alergător mai ”eficient energetic”.

Sesiunile de antrenament de rezistenta (intensitate mica dar durata mare) cauzează o creștere a numărul de mitocondrii în fibrele mușchilor și numărul de capilare în jurul fibrelor musculare. Acest tip de antrenament de asemenea cauzează o creștere a volumul de expulzat la fiecare contracție cardiacă. Aceste modificări permit o creștere a cantității de oxigen care ajunge la mușchi.

Cu ajutorul lui VO2 max se poate stabili nivelul de fitness înaintea începerii unui antrenament și apoi se poate urmări progresul capacității aerobe.

Valoarea VO2 max este influențată de mai mulți factori: sexul, vârsta, altitudinea, nivelul de sedentarism și construcția corporală a fiecărui individ.

Bărbații înregistrează valori mai mari decât femeile, în medie cu 20%.
Valoarea cea mai ridicată o înregistrează oamenii cu vârste cuprinse între 17 și 22 de ani, iar odată cu înaintarea în vârstă scade și valoarea VO2 max.

Altitudinea contează, deoarece la o altitudine mai ridicată nivelul de oxigen este mai scăzut, astfel că și valoarea VO2 max este mai scăzută. De obicei, valoarea scade cu 5% la fiecare 1500 de metri urcați în altitudine.

Gradul de sedentarism contribuie la stabilirea valorii VO2 max, o persoană sedentară nu are antrenamentul și pregătirea unui om căruia îi place mișcarea, care la rândul său, nu se poate compara cu nivelul de fitness al unui sportiv de performanță. De aceea atleții au o valoare mare a capacității aerobice maximale.

Eficacitatea cardiacă, capacitatea de difuzie pulmonară, capacitatea de transport a oxigenului și limitările periferice ale capacității de difuzie a mușchilor, enzimele mitocondriale și densitatea capilară sunt toate exemple de determinanți ai VO2 max.

De obicei sportivii care practică sporturi de anduranță, precum ciclismul, schiatul, sau alergatul pe distanțe foarte lungi au înregistrat valori superioare față de alte categorii de sportivi. Ciclistul norvegian Oskar Svendsen deține recordul în privința valorii VO2max, de 97,5 mililitri de oxigen per minut, rezultat obținut la vârsta de 18 ani.

Caii de rasă pot atinge o valoare de 193 de mililitri, după o perioadă de antrenament. Câinii Husky alaskieni pot avea o valoare de 240 de mililitrii de oxigen în timpul curselor. Antilopa americană poate atinge în fugă o valoare de aproximativ 300 de ml/kg*minut.

Am inclus și câteva tabele cau valori standard ale VO2 Max:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *