De ce masinile japoneze nu au inca succes in Romania

Distribuie

De fiecare data cand dorim sa alegem un autovehicul nou sau second hand, ne gandim serios sa gasim o masina care sa aiba ca si caracteristici principale: performanta, fiabilitate si usurinta in intretinere.
Cele mai numeroase masini din Romania sunt fabricate de catre marii producatori din Europa, fiind vorba despre un parc auto cu preponderenta imbatranit, avand varsta medie de 15 ani.
In medie, aproximativ 10% din inmatricularile noi si 3% din cele second hand sunt de provenienta japoneza, ceea ce releva pareri mai putin favorabile ale romanilor asupra masinilor asiatice, in general.

In cele ce urmeaza, vom analiza opiniile care sunt vehiculate in mediul online despre masinile japoneze.
Vom incerca sa facem referire la modele de masini de acelasi tip, din aceleasi game de pret, provenite atat de la producatorii Europeni, cat si de la cei japonezi, fara a face referire neaparat la gama de lux.
Este greu sa emitem un verdict valid cu privire la toate marcile si modelele comercializate sub siglele producatorilor principali din Europa sau Japonia, dar vom incerca sa abordam cat mai obiectiv miturile cele mai disputate:

1) Mitul fiabilitatii
Exista multe pareri de acest tip vehiculate in mediul online, ca rezultat al campaniilor de marketing desfasurate de catre producatorii japonezi, precum si de catre revistele de specialitate, care au intocmit topuri ale fiabilitatii, cel putin curioase.
Cu toate ca majoritatea marcilor japoneze au adoptat principiul Kaizen, cel al imbunatatirii permanente a calitatii, costurile sunt cele care conteaza, in final, atunci cand va trebui obtinut profit pe o piata competitiva.
Adevarul despre fiabilitatea masinilor japoneze este undeva la mijloc, deoarece au existat foarte multe probleme raportate in cazul marcilor Mazda si Honda atat la suspensii, precum si la sistemul de directie, ca rezultat al interactiunii cu drumurile mai putin perfecte din Romania.
La fel de celebre sunt si defectele segmentilor de ungere prezenti la unele modele Toyota, cu motorizari pe benzina, aspecte care, dupa un anumit rulaj, duc la un consum exagerat de ulei.
Se pare ca nici rugina nu ocoleste aceste masini japoneze, care odata ajunse in Romania, demonstreaza faptul ca protectia la coroziune nu este un aspect care sa ii fi preocupat pe unii dintre producatorii acestora. Marcile Nissan si Mazda sunt printre cele mai afectate de rugina.
Exsita totusi si puncte forte, cum ar fi in cazul sistemelor electrice care sunt mai bine executate de catre producatorii nioponi, iar rata de defecte este mult mai mica decat in cazul masinilor europene.

2) Mitul calitatii materialelor
Un alt aspect intens veiculat in mediul online este cel al calitatii materialelor folosite la fabricarea masinilor provenite de la producatorii japonezi.
Din pacate, nu exstia o diferenta majora in acest sens fata de modelele europene, iar materialele folosite la interior, par sa nu difere prea mult din punct de vedere calitativ sau al rezistentei in timp.
Exista numeroase relatari ale proprietarilor de Nissan, Mazda si Mitsubishi care reclama calitatea slaba a materialelor interioare precum si a izolatiilor exterioare.

3) Mitul consumului mic
Avand in vedere faptul ca pretul carburantilor este mai ridicat in zona asiatica, este de inteles ca producatorii auto din zonele respective s-au adaptat acestei constrangeri, producand masini mai usoare, care inglobeaza diverse tenologii care permit limitarea consumului.
Drept urmare, trenul de rulare hibrid dezvoltat de catre Toyota este cel mai bun din lume in acest moment, iar producatorii niponi par sa detina un avantaj serios in domeniul autovehiculelor cu motoare pe benzina sau hibridizate, care consuma putin.
Europenii par sa exceleze in cazul motoarelor diesel, dar acesta ramane un avantaj fragil in contextul normelor anti poluare din ce in ce mai severe.

4) Mitul pieselor rare si scumpe
Multi dintre posesorii de masini japoneze s-au plans de dificultatea cu care gasesc unele piese de schimb, precum si de preturile foarte mare ale acestora.
Din cauza faputului ca aceste masini sunt mai rar intalnite pe drumurile autohtone, este destul de putin probabil sa existe un stoc de piese consistent in Romania, iar in majoritatea cazurilor, vor fi asteptate comenzile de import, care pot dura in medie doua saptamani.
Piesele after market sunt de asemenea mai scumpe, iar acest fapt este cauzat de specificatiile si materialele diferite, precum si de volumul redus de productie.
Din pacate, preturile pieselor originale, precum si costurile de reparatie si mentenanta practicate de catre reprezentantele producatorilor est asiatici sunt foarte mari, comparabile cu cele ale masinilor de lux europene, aceasta parand a fi mai mult o strategie pentru a obtine profit.

5) Mitul superioritatii tehnologice
De cele mai multe ori producatorii japonezi au adoptat concepte noi pe care le-au imbunatatit, pe cand cei europeni au preferat sa ofere variante mai simple dar fiabile.
Japonezii au ales mereu sa perfectioneze design-uri mai putin populare, cum ar fi motorul Boxer sau cel Wankel.
Astfel Toyota a ajuns cel mai mare producator de masini hibride, in timp ce producatorii europeni se straduiesc sa renunte la motoarele diesel si sa obtina masini electrice la preturi accesibile.
Din punct de vedere al tehnologiilor noi incorporate, masinile japoneze pot fi superioare celor europene, oferind mai multe facilitati.

Oricum am judeca aceste aspecte, masinile japoneze vor fi, cu mici exceptii, considerate exotice, avand costuri de intretinere mai mari decat masinile europene din aceeleasi categorii.
Poate reprezenta o adevarata aventura identificarea unui service auto competent care sa poata repara corect masinile japoneze, odata iesite din garantia oferita de producatori.
Achizitia unei masini japoneze poate fi justificata mai mult din ratiuni de preferinta personala, dar mai putin legate de fiabilitate si costuri scazute de intretinere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *