Mulți dintre românii care au accesat credite înainte de pandemie se văd acum nevoiți să găsească soluții pentru o înțelegere amiabilă cu respectivele instituții financiare. Din păcate, noul coronavirus ne-a dat tuturor viețile peste cap, și nu puțini sunt cei care și-au pierdut locul de muncă, ori s-au văzut nevoiți să muncească pe mai puțini bani ca înainte. Rata lunară trebuie însă achitată, și de aici apar numeroase probleme. Din fericire, există și soluții la care poți apela. Și nu, chiar nu este vorba despre instanța de judecată, o procedură destul de greoaie și mai ales, costisitoare. Este vorba despre mâna de ajutor întinsă de CSALB, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar, o instituțile independentă și, mai ales, non-profit.
Rezolvă neînțelegerile cu banca fără să mai apelezi la un proces
Cum ai ajuns în această situație? Simplu! La fel precum cei mai mulți dintre români, nu știi prea bine ce înseamnă educatie financiara. La fel ca tine sunt mulți alții, și poate că de acum înainte vei învăța mai multe despre acest domeniu vast. Dar, acum, să revenim! Cu ajutorul oferit de specialiștii CSALB nu mai este nevoie să apelezi la instanța de judecată pentru a-ți găsi dreptatea pierdută. Trebuie doar să urmezi niște pași simpli, și totul se va rezolva rapid, complet gratuit, și la final, toată lumea va fi mulțumită.
Ce pași trebuie să urmezi
Dacă încercările tale de a avea o discuție cu reprezentanții instituției financiare la care ai apelat pentru a obține un credit s-au soldat cu un eșec, încearcă și această variantă. Intră pe site-ul CSALB, respectiv csalb.ro, după care completezi cererea pentru conciliere pe care o găsești acolo. Aceastei cerere trebuie însă să îi mai adaugi și unele copii de pe actele din care să reiasă problema cu care te confrunți. De asemenea, este important să atașezi și dovada că ai încercat să rezolvi această problemă cu instituția financiară respectivă, mai exact un e-mail sau o reclamație depusă la bancă. Dacă ai primit și un răspuns, nu uita să îl treci și pe acesta.
Acesta a fost primul pas după care, experții CSALB îți verifică atent cererea, pentru a observa dacă totul este în regulă. În caz afirmativ, reprezentanții Centrului apelează instituția financiară pentru a-i cere acceptul referitor la soluționarea prin conciliere. Atunci când răspunsul este unui pozitiv, iar instituția financiară acceptă această soluție, CSALB desemnează în mod aleatoriu un conciliator independent dintre cei 19 pe care îi are la dispoziție, printre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Și, potrivit lui Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB și reprezentantul Băncii Naționale a României în acest board de conducere a Centrului. “negocierea în cadrul CSALB este un semnal de încredere pe care băncile îl dau consumatorilor”. De altfel, Alexandru Păunescu a participat la construcția Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar și a observat atent modul în care a evoluat abordarea băncilor în materie de negociere, pornind de la reticența din anii 2015-2016, și până la deschiderea arătată în 2020-2021, atunci când multe bănci au preluat mecanismele concilierii și în relația directă cu consumatorii.
Negocieri prin telefon, e-mail sau față în față
Este obligatoriu ca atât tu, în calitate de consumator, dar și instituția financiară trebuie să confirmați conciliatorul. Acesta va analiza cu atenție întreaga situație și începe partea de negociere. Toate aceste discuții pot avea lor prin telefon, poșta electronică sau chiar față în față, în cadrul unor întâlniri care pot fi programate să se desfășoare la sediul CSALB. Cu siguranță conciliatorul va găsi o soluție avantajoasă pentru ambele părți, astfel încât rezolvarea respectivului litigiu să fie cea mai bună. În termen de 15 zile de când a fost propusă această soluție, aceasta poate fi acceptată, refuzată sau negociată. Abia după ce atât tu, cât și partea opusă vă declarați de acord cu soluția propusă de conciliator, aceasta devine hotărâre și este obligatoriu să fie implementată.
După o perioadă de neîncredere și chiar reticență din partea instituțiilor financiare, în prezent lucrurile s-au schimbat enorm, și o mare parte dintre cererile care au fost selectate ca îndeplind condițiile necesare au fost rezolvate prin conciliere.