De ceva vreme se tot vorbeste in mediul public despre efectele poluarii in orasele mari, precum si despre masurile care vor fi introduse pentru a reduce nivelul de noxe emanat de catre masinile care circula pe strazile din zonele aglomerate.
Un adevar de necombatut, demostrat de absolut toate studiile efectuate, este acela ca poluarea cauzata de catre masinile care functioneaza pe baza de combustibili fosili, ucide anual zeci de mii de persoane in lume, cauzand boli respiratorii grave persoanelor care locuiesc sau tranziteaza zonele aglomerate.
Multe dinte orasele europene intentioneaza sa interzica circulatia masinilor diesel vechi, deoarece acestea, pe masura ce se invechesc, tind sa emita gaze mult peste norma de poluare in care s-au incadrat la momentul iesirii de pe poarta fabricii.
Din pacate nu doar masinile diesel sunt responsabile cu poluarea masiva a oraselor, iar acest fapt poate fi demonstrat prin smogul gros care se inalta deasupra oraselor americane, acolo unde peste 95% dintre masini sunt echipate cu motoare pe benzina.
Efectele poluarii cauzate de gazele de esapament aspura organismului uman, au fost observate inca de la sfarsitul anilor 80, atunci cand producatorii din industria auto au fost informati ca nu vor mai putea vinde masini in Europa, daca nu vor respecta anumite norme care aveau ca scop reducerea cantitatilor de gaze toxice emanate de catre autovehicule.
Incepand cu anul 1992, au fost introduse treptat norme din ce in ce mai stricte, care se refereau in principal la reducerea a cantitatii de carbon, precum si a greutatii medii ale particulelor de Oxizi de Azot, pe care motoarele cu ardere interna le emit constant.
Fortati de legislatie, producatorii au inceput sa inoveze iterativ modul in care functioneaza si polueaza motoarele produse, si astfel au aparut masinile dotate cu catalizator, supapa de recirculare a gazelor, filtru de particule, sau rezervor de AdBlue.
Odata la cativa ani, normele europene anti poluare deveneau din ce in ce mai drastice, iar pragurile pe care producatorii din industria auto trebuiau sa le respecte se numeau “norme Euro” urmate de numarul pragului care completa denumirea.
Incepand cu anul 2014, producatorii de autovehicule au fost obligati sa isi adapteze motoarele la norma Euro 6, astfel incat acestea sa emita gaze de esapament care sa se incadreze in urmatorii parametri principali:
– Cantitatea de Monoxid de Carbon – 0.5 grame la Kilometru pentru masinile diesel si 1 gram la Kilometru pentru masinile cu motorizare pe benzina, deoarece este vorba despre un gaz toxic cu efect asfixiant, care ia nastere prin arderea incompleta a combustibililor fosili, benzina sau motorina in acest caz.
– Cantitatea de Oxid de Azot – maxim 0.08 grame la Kilometru pentru masinile diesel si 0.06 grame la Kilometru pentru masinile cu motorizare pe benzina, deoarece este unul dintre gazele cele mai otravitoare, iar in cantitati mari acesta are potentialul de a cauza inclusiv ploi acide.
– Masa medie a particulelor emise va fi de maxim 0.0045 grame, iar numarul maxim de particule va trebui sa nu depaseasca 600 de miliarde pe kilometru, restrictii valabile pentru ambele tipuri de motorizari.
Intr-adevar normele europene in materie de poluare auto sunt ceva mai exigente decat cele americane, iar acest aspect ar trebui ca macar teoretic, sa duca la scaderea drastica a poluarii din orasele mari de pe teritoriul Uniunii Europene.
Un exemplu puternic in materie de politici anti poluare l-au oferit oficialitatile orasului Paris, care au decis ca pana in anul 2030, in centul orasului sa aiba acces doar autovehiculele electrice sau cele care functioneaza pe baza de Hidrogen.
In cazul Romaniei, primarul orasului Bucuresti a fost primul care a decretat o serie de masuri menite sa excluda treptat masinile vechi din zonele centrale, initiativa controversata in contextul problemelor cu insfrastructura, pe care orasul le are.
Ramane de vazut daca viitorul masinilor se va indrepta catre zona electrica sau va mai bate pasul pe loc in zona combustibililor fosili.